iF
iF

Deneyimsel Pazarlamanın Kuralları

Deneyimsel Pazarlamanın Kuralları

Bir ürünün ya da hizmeti almadan önce onu deneyimlemek herkesin tercih edeceği bir durumdur. Deneyimsel pazarlama, bir ürün veya hizmeti satın almadan önce deneyimlemeye fırsat veren ve markanın müşteri için sağlayacağı faydayı müşteriye yaşatan bir pazarlama türüdür.

Deneyimsel pazarlamanın savunucusu ve geliştiricisi olan isimlerden birisi de Columbia Üniversitesi pazarlama profesörü Bernd Schmitt’dir. Schmitt’in deneyimsel pazarlama için 10 altın kuralı şu şekildedir:

1- Deneyim bir tüketici için kendiliğinden ortaya çıkmaz, planlanması gerekir. Bu planlama sürecinde yaratıcı olmak oldukça önemlidir. Onları şaşırtmak, kışkırtmak, sürprizler yaparak etkilemek gibi… Tüketicileri şok olacakları/çok şaşıracakları şeylerle etkilemekten bahsediyoruz… 

2- Ürün ve hizmetlerinizde ilk önce müşterinize yaşatacağınız deneyimi planlayın. Daha sonra ürünün faydası, fiyatı, fonksiyonu gibi şeyleri düşünün…

3- Deneyimlerin ayrıntılarına kafa yorun. Geleneksel memnuniyet modellerinde duygu, içgüdü eksiktir. Tüm vücudu, tüm duyguları, tüm hisleri etkilemeyi hedefleyin. Müşterilerin zevk almasını sağlayın.

4- 5 yıl kadar önce Hong Kong’da Conrad Otel’de ilk defa kaldım. Banyoda küvetin kenarına bırakılmış kırmızı gagalı sarı bir oyunca ördek bulunuyordu. Bu fikre âşık olmuştum (ördeğe de öyle). Sadece bir gece kaldığım o otelle ilgili deneyimlerimi o ördek sayesinde hiç unutmuyorum. Deneyimlerimi hatırlama noktam o ördek. Her markanın bir ördeğe ihtiyacı vardır. Kısacası tüketicinin deneyimlerini unutmaması ve aklına gelebilmesi için küçük bir tetikleyiciye ihtiyaç vardır.

5- Tüketim durumunu düşünün, ürünü değil. Örneğin bir “sosisli” değil “karın doyurucu yemek” “seyahat” değil “bir yerden başka bir yere ulaşım”. İnsanların satın alma amaçlarını düşünerek hareket edin.

6- Bütüncül bir deneyim için çabalayın. Onların gizli duygularına, hislerine, akıllarına, davranışlarına, sosyal ilişkilerine, karşıt olukları şeylere duyarlı olun.

7- Müşterilerin yaşadıkları deneyimi inceleyin. Deneyim Izgarası’ndan geçirin. Farklı deneyimler (hisler, duygular, düşünceler, davranışlar ve ilişkiler) için farklı deneyim sağlayıcıları (logolar, reklamlar, ambalaj, reklam, web siteleri, vb) üzerinde çalışın.

8- Deneyim yaratma sürecinde analizler, anketler, fokus gruplar yapın. Ölçülebilir sonuçlar elde edin. Deneyim tasarımını bu bilgiler ile şekillendirin.

9- Deneyimlerin nasıl değiştiğini görebilmek için tüm dünyayı araştırın, takip edin. Yeni bir deneyim türü yaratabilmek için çabalayın.

10- Dinamik ve tutkulu bir marka olun. Çoğu marka sahipleri, çok ürkek, çok yavaş ve çok bürokratik olabiliyorlar. Tutkulu ve dinamik bir marka olduğunuzu tüketicilerinize yansıtın.